داروخانه آنلاین ,

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:







RSS

داروخانه شبانه روزی دکترعلزاده
دارودیجیتال

دو شنبه 27 فروردين 1397

میگرن

میگرن

میگرن یکی از شایع ترین نوع سردرد ها است که در خانم ها دو سوم بیشتر از آقایون به وجود می آید و برخی اوقات فرد مبتلا به میگرن درد را در قسمت پیشانی و اطراف چشم یا در پشت سرش حس می کند 

میگرن دارای دردی متوسط و شدیدی هست که با حساسیت به نور همراه است و با سرو صدا و حرکت بدتر می شود و در مواردی حتی فرد دچار حالت تهوع و استفراغ نیز می شود

این نوع سردرد ممکن است از چند ساعت تا چند روز به طول انجامد و فرد فقط در یک طرف یا هردو طرف سرش درد را احساس  کند اما به طور معمول درد ناشی از میگرن در یک طرف سر حس می شود

 

نشانه های سردرد میگرنی:

-تهوع و رنگ پریدگی صورت

-سرد شدن دست و پاها

-حساسیت به نور و صدا و گاهی بو

 

تشخیص

اگر در خوانواده ی خود سابقه ی بیماری میگرن دارید یا در صورت تشدید سردرد های خودتان به پزشک مراجعه کنید ,پزشک برای تشخیص میگرن از شما آزمایش خون , ام آر آی , سی تی اسکن یا پونکسیون کمری می گیرد.

 

مراحل سردرد میگرنی

میگرن در واقع دارای چهار مرحله ی اصلی است که عبارتند از :

مرحله ی پرودروم:

قبل از شروع سردرد یک سری علائم اولیه دارد مثل خمیازه کشیدن های مکرر , زود رنجی , کج خلقی , خستگی و گرفتگی گردن و افزایش یا کاهش اشتها که این علائم حداقل تا دو روز طول می کشد

مرحله ی اورا:

که با علائم سیستم عصبی همراه است و معمولاً اختلال‌های بینایی مثل کج و موج‌دار شدن دید را شامل می‌شودو نشانه هایی از قبیل حساسیت به نور و مور مور شدن و بی حسی و اختلال کلامی و سوزن سوزن شدن های دستو پا همراه است

مرحله ی حمله:

معمولاً میگرن بین 4 تا 72 ساعت طول می‌کشدو تعداد دفعات حمله سردردهای میگرنی در بیماران مختلف متفاوت است و می توانند به دفعات مکرر یا خیلی کم اتفاق بیافتد و علائمی از قبیل درد ضربان دار یا تپشی , حالت تهوع و استفراغ ,تاری در دید و سرگیجه هایی که گاهی به غش می انجامد , را دارد.

مرحله ی پست دروم:

این مرحله بعد از مرحله ی حمله بوجود می آید و امکان دارد بیمار بسیار سرحال باشد یا بسیار خسته باشد اما اصولا بیمار طی 24ساعت دچار درد شدیدی بین شقیقه هایش حس می کند ودمدمی مزاج و خسته می شود.

 

علل و محرک های سردرد میگرنی

میگرن علت چندان مشخصی ندارد اما عامل های ژنتیکی و محیطی در بیماری میگرن چندان بی تاثیر نیست ,در کل برخی از عواملی که می تواند محرک شروع میگرن باشند عبارتند از :

-مصرف بیش از حد کافئین و نوشیدنی های الکلی

-خواب بیش از حد یا خیلی کمتر از حد معمول

-عوامل جسمی مانند فعالیت های بدنی شدید 

-تغییرات هورمونی در زنان مخصوصا در دوران یائسگی و بارداری

-روزه گرفتن یا نادیده گرفتن وعده های غذایی

-محرک های حسی مثل نور شدید یا بوی قوی عطر و رنگ های نقاشی و ...

-گرسنگی بیش از حد و پایین آمدن سطح قند خون

 

انواع میگرن

میگرن کلاسیک:

در این نوع از میگرن قبل از شروع سردرد علائم بصری در فرد به وجود می آید مثلا فرد یک لکه ی سیاهرنگ را روبه روی خودش می بیند که به تدریج هم بزرگ تر می شود که این علائم نشان می دهد که فرد به طور صددرصد دارای میگرن است ,یکی دیگر از علائم این نوع میگرن تاریک شدن یک سمت میدان بینایی فرد است.

میگرن چشمی:

این نوع میگرن معمولا در افراد پیر به وجود می آید که در آن فرد علائم بصری میگرن مانند تار شدن چشم را دارد اما سردردی حس نمی کند.

میگرن معمولی:

که شایع ترین نوع میگرن بین افراد است و هیچ علائم بصری از خودش نشان نمی دهد اما ممکن است اطراف چشم فرد درد بگیرد .علائم درد این نوع میگرن ممکن است فقط در یک طرف سر حس نشود و فرد درد را در هر دو طرف سرش حس کند

راه های درمان میگرن

-دارو های بدون نسخه پزشک مثل داروهای ضدالتهاب و داروهای مسکن از جمله آسپرین و ابیپروفن و ..

(نکته ی مهمی که در مصرف این دارو ها باید رعایت کنیم این است که مصرف بی رویه ی این دارو ها خود باعث بروز مشکلاتی از جمله سردرد می شود)

-داروهایی که با نسخه ی پزشک باید مصرف شوند ازجمله:

داروی تریپتان که افراد دارای فشار خون بالا و بیماری های قلبی و سکته ی مغزی نباید مصرف کنند 

داروی ارگوتامین که به شکل قرص ,اسپری بینی و یا تزریقی است

-طب سوزنی نیز می تواند با ایجاد تعادل جریان انرژی در بدن در درمان میگرن بسیار تاثیر داشته باشد 

-مصرف مکمل های از جمله مکمل منیزیوم و ویتامین B2 می تواند سردرد میگرنی را کاهش دهد

-گذاشتن یخ روی سر یا پشت گردن نیز می تواند سردرد میگرنی را آرام کند

-ماساژ دادن بین ابروها و شقیقه ها با دو انگشت نیز بسیار موثر است

راه های پیشگیری از میگرن

از قدیم گفتن پیشگیری بهتر از درمان است در مورد میگرن هم در مواردی می توان با انجام کارهایی تاحدودی از میگرن پیشگیری کرد ,کارهایی از جمله:

-چیدن برنامه ی منظم روزانه برای خود

-دوری کردن از ورزش ها و فعالیت های بدنی شدید

-ترک سیگار

-استفاده ی کمتر از کافئین

-کم کردن مصرف داروهای هورمونی و پیشگیری از بارداری با مشورت پزشک

-انجام ورزش های هوازی (ایروبیک)مانند پیاده روی و شنا به طور منظم

-داشتن برنامه ی خواب منظم

-مصرف آب به مقدار زیاد

 

اگر می خواهید راجع به انواع سردرد ها و راه های مقابله با آن ها بیشتر بدانید کلیک کنید

 






نوشته شده توسط دکترعلزاده در ساعت 21:32

دو شنبه 27 فروردين 1397

مقدمه کتاب نسخه پیچی آسان نوشته دکتر بابک علیزاده

مقدمه کتاب نسخه پیچی آسان نوشته دکتر بابک علیزاده

مقدمه:

اختلاف در فهم و کاربرد اصطلاحات رایج داروسازی به خصوص برای همکاران نسخه پیچ یکی از معضلات این حرفه است.

تجربه سال ها کار در این عرصه و همکاری نزدیک با همکاران غیر داروساز که اصطلاحا نسخه پیچ نامیده میشوند و عدم امکان توضیح چند سطری و یا چند جمله رسا در مورد سوالاتی که برای این همکاران در رابطه با اصطلاحات معمول در داروسازی مطرح میباشد از یک طرف و خلا موجود در رابطه با منابعی در سطح این رشته از طرف دیگر,  نگارنده را واداشت که دست به جمع آوری و تدوین این کتاب بزند. تا شاید راه گشای علاقه مندان رشته داروسازی در این سطح گردد.

وقتی در محیط داروخانه همکاران نسخه پیچ در مورد اصطلاحی میپرسند، بسیار دشوار است که بتوان در چند جمله آنچنان روشن در مورد آن توضیح داد که برای پرسشگر، مطلب کاملا روشن و واضح نمایان گردد. چون هرجمله ای که بیان میگردد کلماتی را به همراه دارد که خود نیاز به توضیح و تفسیر خواهند داشت به طور مثال؛ چرا کارایی بعضی از داروها پس از مدتی که استفاده میگردد کاسته میشود؟ واضح است؛ چون این دارو ها بر روی گیرنده هایی اثر میگذراند که در دراز مدت باعث افزایش گیرنده ها و کاهش اثر دارو میگردند.

گیرنده چیست؟ چگونه در دراز مدت گیرنده ها افزایش می یابند؟ به چه طریقی و چگونه دارویی خاص را شناسایی میکنند؟ آیا میتوان مانع افزایش گیرنده ها و یا کاهش اثرات دارو شد؟

همانطور ک مشاهده نمودید پاسخ به یک سوال خود مستلزم ارائه توضیحاتی در حد یک کتاب خواهد بود. نگارنده پس از جستجو در عناوین کتاب های منتشر شده، نتوانستم کتابی جامع در رابطه با آشنایی با علوم دارویی جهت استفاده در داروخانه ها بابت پاسخگویی به سوالات هم کاران نسخه پیچ بیایم.

لذا برآن شدم تا مطالبی را در این زمینه گردآوری نمایم و با استفاده از تجارب داروخانه و آشنایی با نیازهای افراد شاغل در داروخانه ها ئست به تدوین این کتاب بزنم.

این کتاب شامل سه بخش است؛

در بخش نخست به معرفی علوم و زیرشاخه های داروسازی و دروسی میپردازد که دانشجویان رشته داروسازی در مراحل تحصیل می گذرانند، آشنایی با گروه های دارویی و اثرات درمانی آن ها ، سم شناسی و داروسازی بالینی ، داروسازی صنعتی ، فارماکوگنوزی ، شیمی درمانی و فارماکولوژی از موضوعات این فصل است .

بخش دوم شامل : آشنایی با داروخانه و مشخصات فیزیکی آن ، آداب نسخه پیچی ، سفارشات انبار دارویی ، نسخه و اصول نسخه نویسی ،  داروسازی جالینوسی یا داروهای ترکیبی و اشکال دارویی رایج در داروخانه ها و مخفف نویسی آن ها ، مقایسه اشکال دارویی براساس راه های تجویز دارو و بسته بندی و راهنمایی های لازم جهت استفاده برخی اشکال دارویی و نحوه مصرف دارو و زمان مصرف دارو همراه با نکات قابل توصیه به بیماران و علائم اختصاصی اشکال دارویی و در نهایت تداخلات دارویی و رابطه آن با رژیم غذایی و از مهم ترین موضوعات این فصل است و در این فصل هم چنین خطاهای رایج نسخه پیچی که از موضوعات بسیار مهم است مشاهده می شود .

بخش سوم : به تاثیر مکمل های رژیم غذایی و پودرهای بدن سازی ، مصرف داروها در دوران بارداری و داروهایی که ماما مجاز به تجویز آن ها می باشد و نیز نام های تجاری و ژنریک داروهای پر مصرف و داروهای بدون نسخه از مهم ترین موضوعات مطرح شده در این بخش است .

در پایان لازم می دانم از دوستان و همکارانی که در ارائه نظرات و انتقادات مرا یاری کردند و نیز از آقای جعفری که در تصحیح و ویراستاری این مجموعه نقش به سزایی داشت و کلیه کسانی که مرا در این امر مهم یاری کردند تقدیر و تشکر نمایم .  

دکتر بابک علیزاده

خرداد 91

 

برای بحث و تبادل نظر پیرامون کتاب نسخه پیچی آسان نوشته دکتر بابک علیزاده به تالار گفتگو سایت بپیوندید. 

برای خرید کتاب نسخه پیچی آسان نوشته دکتر بابک علیزاده اینجا کلیک کنید.






نوشته شده توسط دکترعلزاده در ساعت 21:31

دو شنبه 27 فروردين 1397

انواع و علل سردرد ها

انواع و علل سردرد ها

 

سردرد به معنای احساس درد و ناراحتی در سر یا جمجعه و گردن است که ممکن است در یک طرف یا هر دوطرف سر رخ دهد و ممکن است از یک نقطه شروع شود و کم کم به کل ناحیه ی سر انتقال پیدا کند.این درد ممکن است از چندساعت تا چند روز طول بکشد

خوشبختانه بیشتر سردرد ها ناشی از مشکلات و بیماری های بسیار جدی نیست و نیازی به مراجعه به پزشک ندارند

 

انواع سردرد

سردرد تنشی (هیجانی) :

این نوع سردرد شایع ترین نوع است که گاه و بیگاه سراغ فرد میاد و علائم آن امکان دارد از احساس فشار در ناحیه ی گردن و شانه شروع شود و به تدریج دو طرف سر برسد و تمام کاسه سر را حس درد فرا بگیرد

برای این نوع سدرد می توان پیشانی را سرد و گرم کرد یا از قرص های مسکن استفاده کرد.شما حتی می توانید با یک خواب سبک و آرام نیز این درد را آرام کنید

سردرد خوشه ای (کلاستر):

این نوع سردرد برخلاف سردرد تنشی بسیار کم شایع است و یکی از شدیدترین نوع سردرد ها همراه دارد که شیوع آن در مردان مخصوصا مردان سیگاری و دائم الخمر بسیار بیشتر از زنان است.

سردرد خوشه ای در طول یک روز امکان دارد چندبار متوالی سراغ فرد بیاید و هربار چنددقیقه ی کوتاه فرد درد وحشتناکی را در یک طرف سر و اطراف چشم و شقیقه اش حس می کند که امکان دارد با آبریزش چشم و بینی در همان طرف صورتش همراه شود.

از آنجایی که سردرد خوشه ای علت ناشناخته ای دارد بهتر است فرد برای درمان به پزشک مراجعه کند اما سیگار نکشیدن و دوری از فعالیت های استرس زا می تواند کمک خوبی برای کاهش این سردرد ها باشد.

 

سردرد میگرنی :

این نوع سردرد که در زنان خیلی بیشتر از مردان شایع است دارای دردی متوسط و شدیدی هستند که با حساسیت به نور همراه است و با سرو صدا و حرکت بدتر می شوند و در مواردی حتی فرد دچار حالت تهوع و استفراغ نیز می شود

این نوع سردرد نیز ممکن است از چند ساعت تا چند روز به طول انجامد و فرد فقط در یک طرف یا هردو طرف سرش درد را احساس میکند

اگر می خواهید راجع به سردرد میگرنی بیشتر بدانید کلیک کنید

 

سردرد های سینوسی:

در این نوع سردرد ورم حفره های سینوسی باعث درد در جلوی سرو صورت می شود و فرد مبتلا به این نوع سردرد موقعی که خم می شود یا وقتی تازه از خواب بیدار می شود بیشترین درد را حس می کند.

علائم این سردرد خیلی شبیه سردرد میگرنی است بااین تفاوت که ممکن است با تب و مشکل در بویایی همراه باشد اما علائمی مانند حساسیت به نور و حالت تهوع که در بیماران میگرنی وجود دارد دراین نوع سردرد حس نمی شود.

این سردرد نیز می تواند با آنتی بیوتیک و به مرور زمان درمان شود.

 

چهار نوع سردردی که بالاتر گفتیم مهم ترین نوع سردرد ها هستند اما عوامل کوچک دیگری نیز می تواند باعث سردرد شود که عبارتند از:

-سردرد دندانی که در فک و صورت حس می شود و با مراجعه به دنداپزشک درمان میشود

-سردرد بستنی که موقع خوردن خوراکی های سرد و یخ زده مثل بستنی بوجود میاد و راه حل و درمانش خوردن آرام این خوراکی ها یا خوردن یک لیوان آب گرم است

-سردرد کافئینی که در آن فرد با مصرف کمتر از حد معمولی که بدنش به آن عادت کرده است یا تاخیر در مصرف کافئین دچار این نوع سردرد می شود که یا باید با مصرف مقدارکافئین معمولی که بدنش را به آن عادت داده است آن را از بین ببرد یا کلا مصرف کافئین را ترک کند

-مشکلات بینایی هم می تواند باعث ایجاد سردرد شود که با مراجعه به چشم پزشک می توانید آن را ریشه یابی و درمان کنید

-سردرد های خشک که ناشی از کم آبی بدن هستند و بامصرف خوراکی های آبدار و آّب کافی میتوان آن ها از بین برد

-سردردهای مزمن روزانه که امکان دارد فرد را حداقل 15 روز در ماه و چند ماه متوالی درگیر خودش کند و ریشه ی آن می تواند در اثر مصرف بیش از اندازه ی داروهای مسکن و ضد درد و یا استرس و مشکلات خواب باشد و در مواردی حتی می تواند در اثر تومور و مننژیت نیز بوجود آید پس بهتر است اگر چنین علائمی دارید به پزشک مراجعه کنید.

-سردرد های خماری که بعد از مصرف زیاد الکل بوجود می آید و با خوردن آب زیاد و خواب کافی می توان دردش را کمتر کرد.

-سردرد های ماهیانه که در بیشتر زنان هنگام قاعدگی به علت پایین آمدن میزان استروژن همراه با تهوع و استفراغ شروع می شود و البته در زنان یائسه این نوع سردرد به علت پایین بودن سطح استروژن بدنشان به مراتب بیشتر است که

مکمل های منیزیوم می تواند به رفع سردرد های مرتبط با قاعدگی کمک کند.

-سردرد های اورژانسی که در این حالت فرد بطور ناگهانی دچار سردردی می شود که با تب یا تیره شدن بینایی و خواب آلودگی و سرگیجه همراه است این نوع سردرد خطرناک است و نیاز هست که سریعا با 115تماس بگیرید.

 

 

به طور کلی بیشتر سردرد ها را با چند خوردن چند خوراکی و مکمل نیز می توان  کنترل و درمان کرد

1) خوردن دمنوش های گیاهی : 

دمنوش های ریحان و عسل .دمنوش بابونه . دمنوش چای سبز . دمنوش ریشه ی زنجبیل چندموردی هستند که میتوانند به تسکین سردرد کمک کنند

2) میوه و سبزیجات:

خوردن خیار و سیب زمینی (که در درمان سردرد های ناشی از خماری خیلی خوب عمل می کنند). خوردن هندوانه و گیلاس و آناناس و سیب که بسیار آب دار هستند و در درمان سردرد مخصوصا سردرد های خشک که ناشی از کم آبی بدن هستند بسیار موثر هستند

خوردن میوه و سبزیجات دارای منیزیوم نیز در کنترل و کاهش سردرد ها موثر هستند

3) استفاده از مکمل ها :

برای کنترل سردرد مخصوصا سردرد های میگرنی می توان از مکمل هایی مثل  

 کمپلکس B که دارای ویتامین های B2  (که در درمان میگرن بسیار مهم است ) و B3  (که برای تسکین سردرد های عروقی عالی است )و B12  (که با افزایش تولید انرژی در سلول های عصبی و تامین خون مورد نیاز مغز به تسکین سردرد کمک میکند)است

ویتامین D که پزشکان توصیه می کنند برای درمان سردرد مصرف 2000 میلی گرم از این ویتامین می تواند کمک خوبی باشد

راجع به ویتامین دی بیشتر بدانید

راجع به مکمل ها بیشتر بدانید

4) روغن های معطر:

استفاده از روغن هایی مثل اسطوخودوس و روغن ریحون و روغن اوکالیپتوس و روغن رزماری و تخم کتان می تواند به انقباض و انبساط رگ ها کمک کنند و جریان خون را زیاد کند.






نوشته شده توسط دکترعلزاده در ساعت 21:30

دو شنبه 27 فروردين 1397

عوارض کمبود ویتامین D

عوارض کمبود ویتامین D

ویتامین D چیست؟

ویتامین D ویتامین محلول در چربی است که عملکرد اصلی آن کمک به افزایش جذب روده ای کلسیم است که برای سلامت و استحکام استخوان ها بسیار مهم است .

ویتامین D هفت نوع دارد که مهم ترین آنها که برای بدن انسان ضروری است D2  و D3 است,ویتامین  D2 از طریق غذاهایی مانند تخم مرغ و جگر و ماهی تامین می شود اما ویتامین D3 از تابش نور خورشید به پوست انسان تامین می شود ونقش های بسیار مهمی در بدن دارد.

کمبود این ویتامین اثرات جبران ناپذیری روی انسان میگذارد.

 

فواید ویتامین D:

-کنترل انواع بیماری ها مثل ,فشار خون بالا.ضعف عضلانی ,ام اس ,آسم

-پیشگیری از بیماری هایی مانند انواع سرطان و آرتروز

-تقویت سیستم ایمنی بدن

-بعد از یائسگی ممکن است وزن بالا رود که با مصرف مکمل های ویتامین D می توان این افزایش وزن را آهسته تر کرد

راجع به آرتروز بیشتر بدانید

عوارض ناشی از کمبود ویتامین D:

-پوکی و نرمی استخوان

-چاقی

-افسردگی

-دیابت

-کوتاهی قد

علائم کمبود ویتامین D در بدن:

احساس درد و ضعف و خستگی در تمام نقاط بدن (البته بیشتر مردم هیچ نشانه ی خاصی از کمبود این ویتامین در بدنشان ندارند و فقط از طریق آزمایش مشخص می شود که دارای کمبود ویتامین D هستند)

 

چه افرادی بیشتر در معرض کمبود ویتامین D قرار میگیرند؟

-افراد 65 سال به بالاتر

-کودکان و نوزادان زیر 5سال

-زنان باردار و شیرده

-افراد دارای پوست تیره

-افرادی که کمتر در معرض نور خورشید قرار میگیرند

کمبود ویتامین D در کودکان:

کودکانی که فقط از طریق شیر مادر تغذیه می شوند امکان دارد دچار کمبود ویتامین D شوند و عوارضی در آنها مثل دیر راه افتادن کودک ,دیر دندان در آوردن,احتمال افزایش ابتلای کودک به عفونت و اسپاسم عضلانی دیده شود

پس بهتر است با مشورت و دستور پزشک از مکمل های ویتامین D استفاده کنند.

یکی از راه های تامین ویتامین D مورد نیاز برای رشد و استحکام استخوان های کودکان استفاده از قطره خوراکی ویتابیوتیکس 30 میلی لیتر اولترا و ویتامین D3 است.

برای خرید این قطره خوراکی کلیک کنید

 

کمبود ویتامین D در ایرانی ها مخصوصا بانوان:

بااینکه ایران یک منطقه گرمسیر است که بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارد اما 80 درصد ایرانی ها که بیشتر آنها بانوان هستند به دلایلی مانند آلودگی هوا و تغذیه نامناسب و پوشش و حجاب اسلامی که باعث می شود بیشتر قسمت های بدن پوشیده بماند و در معرض نور خورشید قرار نگیرد و همچنین نوع معماری ساختمان های ایرانی ها که آفتابگیر نیستند,دچار کمبود ویتامین D هستند

این کمبود ویتامین در ایرانی ها مخصوصا زنان باعث ایجاد عوارضی شده که بالاتر مطرح کردیم.

برای کمک به افزایش جذب کلسیم در استخوان ها میتوانید از مکمل های ویتابیوتیکس قرص اولترا ویتامین D3 استفاده کنید(حتما قبل از مصرف باپزشک مشورت کنید )

برای خرید این مکمل غذایی کلیک کنید

 

اثرات منفی مصرف ویتامین D:

مصرف بیش از حد ویتامین D می تواند باعث بی اشتهایی و کاهش وزن , خستگی , چشم درد ,اسهال و استفراغ و مشکلات عضلانی شود پس از خوردن بی رویه این ویتامین بدون مشورت با پزشک پرهیز کنید.

 

برای خرید مکمل های ویتامین دی کلیک کنید

در کشور ما به علت ناآگاهی و بی توجی پزشکان کمبود ویتامین D رو به رشد است اگر اطلاعات مردم از این ویتامین و فواید مهم و حساس آن را بالا ببریم و در کنار بیشتر آزمایشات پزشکی سنجش میزان ویتامین D را هم قرار بدهیم در همان سنین نوجوانی میتوانیم از کمبود آن جلوگیری کنیم.






نوشته شده توسط دکترعلزاده در ساعت 21:29

دو شنبه 27 فروردين 1397

چرا باید از ضد آفتاب استفاده کنیم؟

چرا باید از ضد آفتاب استفاده کنیم؟

 

نور خورشید دارای اشعه ی فرابنفش است که این اشعه با شکستن کلاژن پوست , ساخت رادیکال های آزاد و مهار مکانیسم های ترمیم پوست بیشترین تاثیر را در پیری زودرس پوست و ایجاد انواع سرطان های پوستی و کک و مک روی پوست دارد و در کل زیبایی و جوانی پوست را به طور جدی تهدید میکند پس برای جلوگیری از این اثرات مضر ضد آفتاب ها ساخته شدن.

با رادیکال آزاد بیشتر آشنا شوید.

ضد آفتاب چیست؟

ماده ای است که با با فرمولاسیون ها و SPF های مختلفی و به شکل های متنوعی مثل لوسیون و کرم و ژل و ... تهییه و عرضه می شود و اگر به شکل صحیح و مرتب استفاده شود می تواند مانع اشعه ی فرابنفش و تاثیرات مضر آن روی پوست شود ,به طوری که با قرار گرفتن روی پوست اشعه ی فرابنفش را جذب یا انعکاس می دهد و اجازه ی رسیدن آن را به لایه های عمقی پوست را نمی دهد.

SPF چیست؟

این عبارت مخفف جمله ی  Sun Protection Factor است که می توانیم آن را به عیار حفاظتی پوست ترجمه کنیم و در واقع نسبتی است که مقدار حفاظت کنندگی ضد آفتاب را می سنجد.

ضد آفتاب ها برا اساس SPF شان دسته بندی می شوند و از SPF2 تا SPF60 و بالاتر قرار می گیرند

حال وقتی روی ضدآفتابی میبینیم که نوشته شده است ,مثلا SPF20 یعنی چه؟این عدد نشان می دهد که اگر فردی در حالت معمول و بدون استفاده از ضد آفتاب در عرض 30 دقیقه صورتش دچار آفتاب سوختگی و قرمزی می شود اگر از ضدآفتابی با SPF20 استفاده کند و در مقابل نور خورشید قرار گیرد صورتش بعد از 20*30 دقیقه دچار آفتاب سوختگی و قرمزی می شود, پس به یاد داشته باشید که ضد آفتاب ها را هر چند ساعت یکبار روی پوست باید تجدید کنیم .مسئله اینجاست که افراد ترجیح می دهند از ضد آفتاب هایی با SPF بالاتر استفاده کنند تا مجبور نباشند زیاد ضد آفتاب را در طول یک روز روی صورتشان تجدید کنند اما باید بدانید که متخصصان پوست می گویند که استفاده مرتب و مداوم از ضد آفتاب هایی با SPF پایین تر به مراتب تاثیر بیشتر و بهتری از استفاده از ضد آفتاب هایی با SPFبالاتر دارند پس برای تاثیر گرفتن بیشتر از ضدآفتاب ها باید در مصرف آنها دست و دلباز بود .

 

 

سوال بیشتر افراد این است که از بین انواع گوناگون ضدآفتاب هایی که در بازار موجود است کدام یک از آنها مناسب تر هستند ؟

برای انتخاب یک ضد آفتاب مناسب علاوه بر اینکه باید به مواد تشکیل دهنده ی آن دقت کرد باید یک سری اطلاعات از جنس و نوع پوست خودمان هم در اختیار داشته باشیم و ضد آفتاب را با آن تطبیق دهیم ,برای انتخاب مناسب تر می توانیم باید پزشک متخصص نیز مشورت کنیم.

نکاتی که در رابطه با مصرف ضد آفتاب باید بدانیم:

-ضد آفتاب فقط مخصوص خانم ها نیست و آقایان و کودکان هم حتما باید از آن استفاده کنند

-افراد با پوست روشن تر خیلی بیشتر در معرض اشعه ی نورخورشید هستند پس اصلا نباید ضد آفتاب را از سبد خرید خود حذف کنند

-بعد  از شنا و ورزش هایی که با تعرق همراه است اثر ضد آفتاب از بین می رود پس باید تجدید شود

-ضد آفتاب فقط مختص روز های آفتابی نیست بلکه حتی در هوای ابری نیز اشعه ی فرابنفش به پوست میرسید

-ضدآفتاب باید به تمام نقاط باز بدن ماسیده شود به خصوص صورت ، گوش ها  ، پشت دست ها ، قسمت های بدون موی سر در مردان و بینی از حساسیت بالایی برخوردار است

-ضد آفتاب انواع پوست ها متفاوت است و حتما باید مناسب و مطابق با نوع پوست استفاده شود وگرنه اثرات بدی به همراه دارد(بطور مثال برای پوست های چرب که مستعد جوش هستند بایدا ضدآفتاب فاقد چربی استفاده شود )

-ضد آفتاب را باید نیم ساعت قبل از خارج شدن از خانه استفاده کنیم تا کاملا جذب پوست شود

_ضد آفتاب باعث سوزش چشم می شود پس از مصرف ضد آفتاب در اطراف چشم پرهیز کنید

 

برای انتخاب و خرید ضد آفتاب مناسب پوستتان کلیک کنید

 

یادتان نرود که ضد آفتاب می تواند باعث حساسیت پوستی شود پس حتما در نحوه ی انتخاب ضد آفتاب مناسب با پوست صورتتان دقت لازم را به عمل آورید.






نوشته شده توسط دکترعلزاده در ساعت 21:28

دو شنبه 27 فروردين 1397

رادیکال آزاد چیست؟

رادیکال آزاد چیست؟

 

رادیکال‌ آزاد یعنی مولکول یا اتم‌های ناپایداری که در لایه آخر یک الکترون جفت نشده داشته باشند.  رادیکال‌ آزاد در اثر شکستگی یک پیوند از یک مولکول پایدار ایجاد می‌شود، همین ویژگی باعث افزایش تمایل آن ها به واکنش‌ شیمیایی می‌شود. بنابراین وقتی در واکنش شیمیایی الکترون دریافت می کنند به پایداری می رسند , اما به رادیکال آزاد تبدیل می شوند.

 

رادیکال آزاد می تواند بسیار مضر باشد اما تولید آن ها توسط بدن امری غیر طبیعی و بد نیست. علارغم اینکه رادیکال آزاد در روند پیری نقش دارد ، نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن نیز بازی می کنند.
بدن ما بعد از انجام واکنش‌های سلولی، رادیکال‌های آزاد تولید می‌کند. برای مثال کبد رادیکال‌های آزاد را تولید و از آنها برای سم‌زدایی بدن استفاده می‌کند، درحالی‌که گلبول‌های سفید خون از رادیکال‌های آزاد برای مقابله و از بین بردن ویروس‌ها و باکتری‌ها و سلول‌های آسیب‌دیده استفاده می‌کنند. وقتی نوع خاصی از مولکول‌های حاوی اکسیژن می‌توانند آزادانه در بدن حرکت کنند، موجب ایجاد نوعی آسیبِ اکسیداتیو و در نتیجه تشکیل رادیکال‌های آزاد می‌شوند. اما وقتی در اثر تغذیه‌ی نامناسب یا قرار گرفتن در معرض سموم مختلف یا عوامل دیگر، سطح آنتی اکسیدان ها در بدن کمتر از رادیکال‌های آزاد شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

 

                                                                       
رادیکال های آزاد می توانند با پیوستن به مولکول های دیگر و انگیختن سلول ها به رشد غیرطبیعی یا از طریق دخالت و ایجاد مزاحمت در عملکرد سلول های سالم شامل سلول های مغز، سبب آسیب سلولی شوند. رادیکال های آزاد، محصولات جانبی طبیعی سوخت و ساز بدن به شمار می روند، اما در موارد حضور آنتی اکسیدان ها اثر این رادیکال های آزاد را خنثی کرده و آسیب های ناشی از آنها را به حداقل می رسانند.
پایین آمدن سطح آنتی اکسیدان ها در بدن منجر به پیری زودرس، سلول‌های آسیب‌دیده یا جهش‌یافته، نسج و بافتِ آسیب‌دیده، فعال شدن ژن‌های معیوب در DNA و افزایش فشار بر سیستم ایمنیِ بدن می‌شود.
سبک‌زندگی نامناسب با فست‌فودها، تکیه بر داروها و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و آلاینده‌های زیست محیطی، عاملی برای گسترش رادیکال‌های آزاد است. از آنجا که بسیاری از ما از سنین جوانی در معرض استرسِ اکسیداتیو هستیم، به سطح بیشتری از آنتی اکسیدان ها نیاز داریم که به معنای مصرف بیشتر غذاهای حاوی آنتی اکسیدان است.

 

با عملکرد آنتی اکسیدان (1) بیشتر آشنا شوید

 

رادیکال آزاد در نهایت به بدن آسیب می رساند و موجب تخریب سلول های DNA نیز می شود. در حالت عادی در حد بالانس شده ای در کنار آنتی اکسیدان ها در بدن وجود دارند . هنگامی که این تناسب در میان آن ها بر اثر کمبود مصرف آنتی اکسیدان ها برهم بخورد اثرات مخرب آن ها غالب می شود، که به این اثرات مخرب اکسیداسیون می گویند.

 

اکسیداسیون همان پروسه ای است که باعث قهوه ای شدن سیب پوست کنده و تغییر رنگ آهن در معرض آفتاب می شود.

 

اکسیداتیو استرس واحد اندازه گیری اکسیداسیون در بدن است. میزان بالای اکسیداتیو استرس در بدن رابطه مستقیمی با بروز بیماری آلزایمر، سرطان و بیماری های قلبی ، آسم و دیگر بیماری ها دارد.

 

استرس اکسیداتیو یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در بین بزرگسالان می باشد. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مقابله می کنند آنها به وسیله اهدا کردن یک الکترون به رادیکال های آزاد موجب می شوند که آن ها آرام بگیرند و روند فعالیت آن ها قطع شود . بدن ما از آنتی اکسیدان ها برای کاهش رادیکال های آزاد استفاده می کند و رژیم غذایی ابزار انجام این کار است.

 

چه مواد غذایی خاصیت آنتی اکسیدان دارند ؟ در اینجا بخوانید : عملکرد آنتی اکسیدان (2)

 

گلوتاتیون مهم ترین آنتی اکسیدان است و سلاح اصلی کبد محسوب می شود. که از اسیدهای آمینه ، سیستئین و اسید گلوماتیک ساخته شده است.

 

برخی دیگر از مهم ترین آنتی اکسیدان هایی که احتمالا برای شما شناخته شده است مانند ویتامین A ،  C، E، بتاکاروتن ، بیوفلاونوئیدها، سلنیوم ، روی هستند. مس و منگنز نیز در تولید آنتی اکسیدان ها نقش دارند.

 

مواد شیمیایی موجود در گیاهان نقش آنتی اکسیدانی در بدن انسان بازی می کنند. این مواد شیمیایی لیکوپن ، تانن ها ، لینگان ها یا کورستین هستند که بدن آن ها را نمی سازد . آن ها به کاهش التهاب و اثرات اکسیداتیو کمک می کنند.

 

 

 

عوامل ایجاد رادیکال های آزاد

 

 

چه چیزی باعث افزایش رادیکال های آزاد می شود؟ به طور قاطع سبک زندگی غربی. که شامل غذاهای فرآوری شده ، عدم وجود غذاهای سالم ، وابستگی به داروها و آنتی بیوتیک ها ، استفاده از الکل یا مواد مخدر ، آلاینده های محیطی و استرس است. اصلی ترین عوامل ایجاد رادیکال آزاد عبارتند از:

 

-فعالیت های معمولی بدن مانند تنفس و هاضمه

 

-قرار گرفتن در معرض اشعه

 

– قرار گرفتن در معرض سایر آلودگی های محیطی

 

– مصرف سیگار، تنباکو، مواد مخدر و الکل

 

-مصرف بعضی از دارو ها یا مصرف بعضی آنتی بیوتیک ها که منجر به مقاومت آنتی بیوتیکی می شود.

 

-عادات غذایی نامناسب که شامل غذاهای چرب ، میزان زیاد قند ، سموم و افزودنی ها، غذاهای فرآوری شده ، تصفیه شده ، می باشد که حاوی رادیکال های آزاد هستند.

 

-ورزش کردن زیاد (به هنگام فعالیت بدنی شدید، بدن به دلیل افزایش تولید رادیکال های آزاد، در معرض فشار اکسایشی قرار می گیرد)

 

-میزان زیاد تنش های عاطفی و استرس. هورمون های استرس می توانند رادیکال های آزاد تولید کنند.

 

 

 

آیا مکمل هایی که برچسب آنتی اکسیدان دارند واقعا با رادیکال آزاد مبارزه می کنند؟

 

انواع بسیار متفاوتی از آنتی اکسیدان ها در فرم های مختلف وجود دارد که به روش های متفاوتی با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند. به گفته مایکل پولان تنها آنتی اکسیدان های طبیعی می توانند اثرات قابل توجهی در مبارزه با رادیکال های آزاد داشته باشند و اکثر مکمل های مصنوعی تاثیر به سزایی در نابودی آن ها ندارند.

 

وی همچنین اعتقاد دارد غذاهایی که دارای ویتامین E و C هستند (هر دوی این ویتامینه ها خواص آنتی اکسیدانی دارند) بیشترین تاثیر را در نابودی این اثرات مخرب دارند.

 

آمار نشان می دهد که ۳۰ درصد از آمریکایی ها از طریق مکمل های مصنوعی آنتی اکسیدان های بدنشان را تامین می کنند . اما انجمن قلب آمریکا اعتقاد دارد که آنتی اکسیدان های طبیعی که از غذاهای کامل به بدن می رسند و در میوه ها ، سبزیجات و دانه ها وجود دارند بسیار با کیفیت تر از مکمل ها هستند.

 

براساس همه صحبت های بالا درمیابیم که اگر رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی داشته باشیم و از غذاهای فرآوری شده دوری کنیم و همچنین تمرینات منظم روزانه داشته باشیم می توانیم از اثرات مخرب رادیکال های آزاد در امان بمانیم.

 

 

 

توجه:

 

بسیاری از کمپانی های سودجو با تبلیغاتی همچون داروی ضدپیری و … سعی به فروش مکمل های آنتی اکسیدانی دارند و همچنین مردم ممکن است که به علت گرفتاری در دام تبلیغات آن ها به مصرف این مکمل ها ترغیب شوند.

 

اما نکته ای که باید به آن توجه کنید آن است که مصرف بیش از اندازه این مکمل ها می تواند در عملکرد سیستم ایمنی می تواند اختلال ایجاد کند.

 

 

 

بررسی نهایی و نکات کلیدی رادیکال های آزاد

 

۱-بدن ما به طور طبیعی بر اثر اعمالی چون نفس کشیدن و هضم غذا و واکنش های سلولی رادیکال های آزاد را تولید می نماید همچنین سطح بالای استرس می تواند موجب افزایش رادیکال های آزاد در بدن شود.

 

۲- آنتی اکسیدان ها می توانند از بدن ما در مقابل اثرات مخرب رادیکال های آزاد مانند پیری زودرس ، التهابات و انواع سرطان ها محافظت کند.

 

۳- بهترین راه کاهش آسیب های رادیکال های ازاد پیروی از سبک زندگی سالم و افزودن غذاهای کامل به رژیم غذایی و داشتن فعالیت منظم روزانه است. توجه کنید مصرف غذاهای کامل تاثیر به مراتب بیشتری به نسبت مکمل ها دارد.

 






نوشته شده توسط دکترعلزاده در ساعت 21:27

دو شنبه 27 فروردين 1397

عملکرد آنتی اکسیدان (2)

عملکرد آنتی اکسیدان (2)

 

همان‌طور که در قسمت‌ قبل درباره ی عملکرد آنتی اکسیدان (1) خواندید، یکی از مهم‌ترین اثرات آنتی اکسیدان‌ها کنترل رادیکا‌ل‌های آزاد موجود در بدن است که برای بافت‌ها و سلول‌های بدن بسیار مضر هستند. رادیکال‌های آزاد عامل بسیاری از مشکلات جسمانی و سرطان‌ها و دیابت و پیری زودرس پوست و چشم هستند.

اما بالاخره پژوهش ها درباره آنچه آنتی اکسیدان ها می توانند در بهبود وضع سلامت شما انجام دهند یا آنچه نمی توانند انجام دهند چه می گویند؟ موارد زیر ممکن است در پاسخ به این پرسش مهم راهگشا باشند.

۱ ـ همه آنتی اکسیدان ها اثرات یکسانی ندارند: از آنجا که آنتی اکسیدان ها انواع بسیار گوناگونی دارند، شما باید میوه ها و سبزیجات متنوعی را که سرشار از آنتی اکسیدان هستند، مصرف کنید. به این ترتیب می توانید از طیف کاملی از فوایدی که آنها فراهم می آورند، بهره ببرید. بعلاوه، مخلوط آنها برای سلامت شما مفید است. برای مثال، برخی آنتی اکسیدان ها می توانند نقش مهم تری در پیشگیری از برخی بیماری ها مانند سرطان بازی کنند، در حالی که سایر آنتی اکسیدان ها در مبارزه با بیماری های زوال اعصاب بهتر عمل می کنند.

در مطالعه ای درباره مردم هلند که در مجله عصب شناسی (Neurology) منتشر شده است، پژوهشگران از یافتن هر نوع رابطه و همبستگی میان رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان و زوال قوای شناختی یا سکته مغزی مایوس شدند، اما همان طور که الیزابت دِوُر، مدرس دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون و یکی از مولفان این تحقیق می گوید، «هزاران آنتی اکسیدان در رژیم های غذایی وجود دارد و برخی از رژیم های غذایی ممکن است آنتی اکسیدان قوی تری داشته باشند.»

 

۲ ـ بیشتر افراد از منابع طبیعی، آنتی اکسیدان کافی دریافت نمی کنند: برای اغلب بزرگسالان سالم، آنتی اکسیدان های موجود در رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات تقریبا برای مقابله با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد در بدنشان کافی است. اما، جفری بلومبرگ، مدیر آزمایشگاه تحقیقات آنتی اکسیدان ها و استاد تغذیه در دانشگاه تافتس می گوید بیشتر افراد میزان توصیه شده روزانه ویتامین هایی مانند C و E را دریافت نمی کنند. میانگین مقداری که بزرگسالان باید ویتامین E دریافت کنند ۱۵ میلی گرم در روز است، اما بیش از ۹۰ درصد افراد این مقدار را دریافت نمی کنند و تنها حدود نیمی از این مقدار را از رژیم غذایی خود می گیرند. بلومبرگ می گوید: «این کمبود نگران کننده است. ویتامین C کمبود دیگری به شمار می رود. ویتامین C و E موجود در رژیم غذایی مرسوم در کشوری مانند آمریکا نیز کم است. توجه داشته باشید فقط با نوشیدن روزانه یک لیوان آب پرتقال تقریبا می توانید نیاز روزمره خود را به ویتامین C برطرف کنید. تامین ویتامین C مورد نیاز کار بسیار ساده ای است و من در تعجبم که چرا مردم با کمبود این ویتامین مواجهند.»

اما خوردن مقدار بیش از این الزاما برای سلامت مفیدتر نیست. در واقع دریافت میزان دقیق آنتی اکسیدان ها در ایجاد تعادل فعالیت های رادیکال آزاد در بدن مفید است. به همین دلیل است که متخصصان تغذیه توصیه نمی کنند با مصرف مکمل ها آنچه را در رژیم غذایی روزانه به دست نمی آورید، جبران کنید. زیرا معلوم نیست از دریافت بیش از حد برخی از این آنتی اکسیدان ها (مثل بتاکاروتن که می تواند سبب افزایش خطر مرگ زودرس شود) در امان باشید و براحتی ممکن است دچار مسمومیت ناشی از دریافت بیش از حد این مواد غذایی از طریق مصرف مکمل ها شوید.

 

۳ ـ به همه ادعاهایی که می گویند آنتی اکسیدان ها طول عمرتان را زیاد می کنند (یا برعکس می گویند شما را می کشند) به دیده تردید نگاه کنید: بلومبرگ می گوید: «آیا ادعاهای مطرح درباره آنتی اکسیدان ها کمی اغراق آمیز است؟ بله، اگر این ادعاها می گویند آنتی اکسیدان ها می توانند از آلزایمر، سرطان، بیماری های قلبی، بیماری های چشم، بیماری های کلیه و خلاصه هر چه فکرش را بکنید پیشگیری کنند، معلوم است اغراق آمیزند. در واقع هر گونه ادعای قطعی و دقیق در این زمینه اغراق آمیز خواهد بود.»

البته ادعاهای بحقی هم هستند که باید درباره آنها با پزشک خودتان مشورت کنید. مثلا، شواهدی در دست است که ویتامین E و Cمی تواند به کاهش خطر بروز عوامل منجر به نابینایی در دوران پیری کمک کند و از آسیب های چشمی ناشی از سالمندی پیشگیری نماید.

 

۴ ـ به دنبال میوه «همه چیز تمام» نباشید: شواهدی در کار نیست که نشان دهد آنتی اکسیدان ها می توانند با بیماری های مزمن مقابله کنند. با این حال از گوشه و کنار و گاهی در عالم تجارت و تبلیغات مواد غذایی حرف هایی می شنویم که برخی میوه ها را در چنان جایگاهی می نشانند که انگار می توانند تمام آسیب های رادیکال های آزاد را به کمترین حد ممکن برسانند، اما «میوه همه چیز تمام» بیشتر یک ادعای تجاری از قبیل سایر ادعاهایی است که فقط به جیب شما چشم دوخته است و مبنای علمی ندارد. این ادعاها هرگز از سوی وزارت غذا و داروی ایالات متحده یا مراجع ذیصلاح دیگر در این کشور مورد تائید قرار نگرفته است.

 

۵ ـ همیشه اعتدال پیشه کنید: ما همگی می توانیم از آنتی اکسیدان ها بهره ببریم، اما این کار را باید از طریق رژیم غذایی روزانه خودمان، که باید تنوع قابل قبول و نیز میزان درست این مواد را در خود داشته باشند، انجام دهیم و البته دریافت برخی آنتی اکسیدان ها، از قبیل ویتامین C و E، از دریافت برخی از هزاران آنتی اکسیدان دیگری که در غذاهای گوناگون یافت می شود، مهم تر است.

 

آنتی اکسیدان ها شامل مواد غذایی مختلفی هستند که حتما قبلا نام آنها را شنیده‌اید، مثلا کارتنوئیدها (carotenoids) مانند بتاکاروتن (beta-carotene)، لیکوپن (lycopene) و ویتامین C، این مواد نمونه‌ای از آنتی اکسیدان‌هایی هستند که فرآیند اکسیداسیون یا واکنش سلولی در برابر اکسیژن، پراکسید یا رادیکال‌های آزاد را مهار می‌کنند.

 

انواع آنتی اکسیدان ها

کاروتنوئید ها

کاروتنوئیدها پیش سازهای ویتامین آ هستند. فیتوکمیکال هایی که در میوه ها و سبزی های زرد، نارنجی و قرمز وجود دارند.

ویتامین ث

ویتامین C از جمله عوامل بسیار مهم در سیستم ایمنی بدن است. همچنین در تولید کلا‍ژن در بدن نقش بسیار ضروری دارد. مرکبات، سبزیجات و میوه های تازه سرشار از این ویتامین هستند. این ویتامین در مقابل حرارت حساس بوده و در حرارت بالا مقدار زیادی از آن هدر می رود.

در بالغین مرد روزانه 90 میلی گرم و در بالغین زن 75 میلی گرم در روز نیاز است.

ویتامین E

ویتامین E از جمله ویتامین های محلول در چربی است که در سیستم ایمنی بسیار مهم و ضروری است.

بهترین منابع غذایی ویتامین E شامل: آجیل، مارگارین و روغن های گیاهی مثل روغن جوانه گندم، سویا، بادام، گردو، فندق، ذرت، دانه کتان و زیتون است.

نیاز آن در بالغین روزانه 15 میلی گرم می باشد.

سلنیوم

سلنیوم از جمله عناصر کمیاب است که در بدن به میزان کم وجود دارد و علی رغم این میزان کم، بسیار ضروری و حیاتی است. سلنیوم در پیوند با پروتئین در بدن به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی عمل کرده و بدن را در مقابل رادیکال های آزاد حفظ می کند.

در یک سری مطالعات چنین به نظر می رسد که میزان ابتلا به بیماری های قلب و عروق و سرطان در افرادی که محتوی سلنیوم برنامه غذایی اشان بالاتر بوده، کمتر است.

محتوای سلنیوم غذاها، به میزان سلنیوم موجود در خاک یا آبی بستگی دارد که گیاه یا حیوان از آن تغذیه می کند. ولی به دلیل اتصال آن به پروتئین، در تمام غذاهای حیوانی وجود دارد. منابع عمده ی آن شامل غذاهای دریایی، قلوه، جگر، گوشت و ماکیان هستند.

محتوای سلنیوم در غلات متفاوت بوده و به محل رویش آن ها وابسته است.

روزانه بدن ما 55 میکروگرم سلنیوم احتیاج دارد.

فیتو کمیکال ها

فیتو کمیکال ها مواد شمیایی طبیعی هستند که به طور طبیعی در سبزیجات، میوه ها، دانه ها، آجیل و حبوبات وجود دارند.

 

منابع گیاهی و خوراکی آنتی اکسیدان ها بر اساس رنگ

قرمز های حاوی آنتی اکسیدان:

سیب قرمز – فلفل دلمه ای قرمز – گیلاس – توت سیاه و قرمز – انگور قرمز – تربچه – تمشک – آلو قرمز – توت فرنگی – گوجه فرنگی – هندوانه

 

نارنجی های حاوی آنتی اکسیدان:

قیصی – فلفل ذلمه ای نارنجی – گردو – کدو حلوایی – طالبی -هویج -انبه – پاپایا – کدو تنبل – پرتقال -سیب زمینی شیرین

 

زرد های حاوی آنتی اکسیدان:

سیب – موز- فلفل دلمه ای زرد- گل کلم – لیمو شیرین – پیاز – گلابی – آناناس- کدو

 

سبز های حاوی آنتی اکسیدان:

آووکادو – کلم- کیوی – لیمو ترش- آرتیشو- کلم بروکلی – جوانه ها – خربزه سبز – خیار – انگور سبز- لوبیا سبز – تره فرنگی – کاهو -نخود سبز – اسفناج- برگ چغندر

 

 آبی های حاوی آنتی اکسیدان:

چغندر فرنگی- توت سیاه (بلک بری)- توت آبی (بلوبری)- کشمش – بادمجان- کلم بنفش- انگور سیاه- آلو سیاه

 

فواید مصرف برخی از آنتی اکسیدان های خوراکی مانند سبزیجات، چای‌ها و مکمل‌ها به شرح زیر است:

کند شدن روند پیری در پوست، نسوج بدن، مفاصل، چشم‌ها، ‌قلب و مغز
داشتن پوستی سالم‌تر، جوان‌تر و درخشان‌تر
کاهش ریسک ابتلا به سرطان
افزایش سم‌زدایی در بدن
افزایش طول عمر
جلوگیری از بیماری‌های قلبی و سکته
کاهش مشکلات شناختی مانند زوال عقل
کاهش ریسک مشکلات چشمی مانند آب‌مروارید و بیماری ماکولا (macular degeneration) که موجب از بین رفتن شبکیه‌ی چشم می‌شود
همچنین آنتی اکسیدان ها برای جلوگیری از اکسیداسیون و فساد مواد غذایی به آنها افزوده می‌شوند.

منبع غنی آنتی اکسیدان پیشنهاد ما به شما

 






نوشته شده توسط دکترعلزاده در ساعت 21:21

پنج شنبه 16 فروردين 1397

درباره ی ارتوپدی بیشتر بدانید

درباره ی ارتوپدی بیشتر بدانید


ارتوپدی Orthopedics شاخه ای از جراحی است که در حیطه سیستم حرکتی بدن فعالیت دارد.

سیستم حرکتی شامل استخوان ها، مفاصل، عضلات و دیگر بافت هایی است که در اندام های حرکتی وجود دارند.

با ساختمان مفصل آشنا شوید

متخصص ارتوپدی که به آن متخصص استخوان و مفاصل یا جراح استخوان و مفاصل یا ارتوپد هم میگویند

سعی میکند تا با استفاده از روش های جراحی و غیر جراحی به درمان مشکلات سیستم حرکتی بدن اهتمام ورزد. مشکلاتی مانند :
آسیب های استخوان ها و مفاصل بدنبال ضربات مثل شکستگی، در رفتگی، کشیدگی و رگ به رگ شدن، پاره شدن تاندون ها و رباط ها و ...
آسیب‌های ورزشی
خراب شدن مفاصل بدن مثل آرتروز و ساییدگی مفصل
عفونت اندام‌ها
تومورهای استخوان و بافت‌های نرم اندام
بیماری‌های مادرزادی اندام‌ها

کلمه ارتوپدی ریشه یونانی داشته و اولین بار آنرا آقای نیکولاس آندری Nicolas Andry در سال 1741 میلادی

از ادغام دو لغت ارتو Orthos به معنای صاف و مستقیم و لغت پدی Paideion به معنای کودک و بچه درست کرد.

علت این ترکیب آن بود که در ابتدا ارتوپدی بدنبال صاف کردن اندام‌ها در بچه هایی بود که دست و پا یا ستون فقرات کج داشتند.

آموزش ارتوپدی
در ایران افرادی که مدرک دکترای پزشکی دارند با طی یک دوره تخصصی چهار ساله در دانشکده های پزشکی

مدرک تخصصی ارتوپدی را دریافت می‌کنند. دوره چهار ساله تخصصی ارتوپدی را دوره رزیدنتی Residency میگویند

و پزشکی که در حال طی این دوره است را رزیدنت Resident می‌نامند. پس از طی این دوره چهار ساله از فرد رزیدنت

امتحانی به نام بورد تخصصی ارتوپدی Orthopedic board گرفته می‌شود و کسانی که در این امتحان قبول می‌شوند

را صاحب بورد تخصصی می‌نامند.

به علت گسترش انفجارگونه علوم در همه شاخه ها من جمله ارتوپدی، پزشکی ارتوپدی به زیر شاخه هایی تقسیم شده است

و بسیاری از متخصصین ارتوپدی فعالیت کاری خود را به یک زیر شاخه محدود کرده‌اند. آنها به این طریق سعی می‌کنند

بیشترین تمرکز خود را در یک زمینه بگذارند تا علم و تجربه بیشتری را در آن زمینه کسب کنند. این زیر شاخه ها عبارتند از:
جراحی دست
جراحی شانه و آرنج
جراحی ستون مهره
جراحی لگن و مفصل ران
جراحی زانو
جراحی پا
جراحی ارتوپدی کودکان
حراجی تومورهای سیستم حرکتی
جراحی تروما و آسیب‌های اسکلتی
جراحی آسیب‌های ورزشی
البته همه زیر شاخه های تخصصی ذکر شده فقط محدود به ارتوپدی نیستند.

بطور مثال متخصصین جراحی عمومی هم یک زیر شاخه تخصصی بنام جراحی دست دارند

و یا متخصصین جراحی اعصاب هم اعمال جراحی ستون فقرات را انجام می‌دهند.

البته همه زیر شاخه های تخصصی ذکر شده فقط محدود به ارتوپدی نیستند. بطور مثال متخصصین جراحی

عمومی هم یک زیر شاخه تخصصی بنام جراحی دست دارند و یا متخصصین جراحی اعصاب هم اعمال جراحی ستون فقرات را انجام می‌دهند.

در بعضی از این زیر شاخه ها و در بعضی از کشورها دوره های تخصصی چند ماهه تا یک ساله ای وجود دارد

که به آنها فلوشیپ Fellowship میگویند. متخصصین ارتوپدی با گذراندن این دوره ها در دانشکده های پزشکی،

سعی می‌کنند مهارت‌های عملی خود را در درمان بیماری‌های یک زیر گروه تخصصی خاص بیشتر کنند.

اعمال جراحی ارتوپدی
درمان‌های مختلفی به توسط متخصصین ارتوپدی انجام می‌شود که شایع‌ترین آنها عبارتند از
جا اندازی شکستگی‌ها بصورت بسته با کمک عمل جراحی
اعمال جراحی تعویض مفصل
آرتروسکوپی مفاصل
استئوتومی استخوان‌ها و تصحیح تغییر شکل آنها
پیوند استخوان
ترمیم عصب
ترمیم یا جابجا کردن تاندون ها

ما در حال‌حاضر اصلا چیزی به نام بیماری ارتوپدی در ایران نداریم. شاید چند بیماری عفونی مانند عفونت زانو و استخوان و... داشته باشیم،

اما باز بیماری تلقی نمی‌شود. آن چیزی که ما اکنون در ایران به‌عنوان اشکال‌های ارتوپدی داریم،

بیشتر مربوط به مسائلی است که انسان درطول زمان پیدا می‌کند. مسائل و مشکل‌هایی

که اغلب به‌علت نوع سبک زندگی، ورزش‌کردن، اضافه‌وزن و...، زودتر در ایران اتفاق می‌افتند.
شایع‌ترین علتی که بیماران در حوزه غیرتصادف‌ها به ما مراجعه می‌کنند، آرتروز(به‌ویژه آرتروز زانو) است؛

علت اصلی ایجاد آرتروز زانو، تحمل تمام وزن بدن است. اغلب صدمه‌های واردشده به‌زانو بسیار زیاد است،

به‌همین‌دلیل به‌سرعت به‌سمت آرتروز پیش می‌رود. چنانچه وزن فرد زیاد، ورزش و تحرکش کم و میزان چهارزانو و روی زمین نشستن فرد زیاد باشد،

آرتروز زودتر اتفاق خواهد افتاد.

آرتروز را بشناسیم


آرتروز یک بیماری مزمن مفصل است که در آن غضروف مفصلی کم کم از بین می رود.

در ابتدا غضروف پوشاننده انتهای استخوان خاصیت ارتجایی و قدرت خود را از دست میدهد،

کم کم نازک شده و این امر آن قدر پیشرفت می کند تا استخوان زیر غضروف بدون پوشش

غضروفی مانده و سطح دو استخوان مجاور در ناحیه مفصل به هم نزدیک شده و در موارد پیشرفته به هم ساییده می شوند.

با گذشت زمان در لبه های مفصل استخوان سازی زیادی و غیر طبیعی تشکیل می شود.

با پیشرفت آرتروز درد شدیدتر می شود. بیماراز درد، خشکی، تغییر شکل و گاهی صدای مفصل در هنگام حرکت آن شاکی است.

در دوران حاد آرتروز، در اثر التهاب به وجود آمده، مفصل ورم می کند و درد آن شدیدتر می شود.

گاهی مفصل آب می آورد. در اثر درد و بی حرکتی کم کم عضلات اطراف ضعیف می شوند.

 

بهترین محصولات برای درمان انواع آرتروز

درباره ی ارتوپدی بیشتر بدانید



:: برچسب‌ها: داروخانه آنلاین,



نوشته شده توسط دکترعلزاده در ساعت 13:46

پنج شنبه 16 فروردين 1397

عملکرد آنتی اکسیدان (1)

عملکرد آنتی اکسیدان (1)

وقتی صحبت از سلامت است یکی از اصطلاح‌هایی که عموما شنیده می‌شود آنتی‌اکسیدان است .

پزشکان تغذیه دائما توصیه میکنند که چگونه باید آنتی‌اکسیدان را در رژیم غذایی‌تان یا برنامه‌ی روزانه‌ی مراقبت

از پوست‌تان بگنجانید. به طور قطع آنتی‌اکسیدان‌ها برای سلامت فوق‌العاده مفید هستند،

و این بیش از یک دلیل دارد. فواید آنتی‌اکسیدان‌ها به علت توانایی آنها در مبارزه با رادیکال‌های آزاد است. 
بدن ما به‌ طور مداوم میزبان آنتی اکسیدان‌ ها و رادیکا‌ل‌های آزاد است برخی از آنتی‌ اکسیدان‌‌ها توسط خود بدن ساخته می‌شوند

و بقیه‌ی موارد از طریق تغذیه تأمین می‌شوند.
آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که باعث محافظت در برابر آسیب سلولی ناشی

از مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد می‌شوند. آنتی اکسیدان ها مواد مغذی در غذاها هستند

که می توانند از تخریب بدن جلوگیری کنند؛ در واقع آنتی اکسیدان ها باعث خنثی کردن رادیکال های آزاد می گردند.

آنتی اکسیدان ها مانند جارو در برابر رادیکال های آزاد عمل می کنند و باعث از بین بردن رادیکال های

آزاد و نوسازی سلول های تخریب شده، می شوند.آنتی اکسیدان ها از عواملی هستند که سلول ها را در مقابل اکسیدان ها

محافظت کرده و مانع از تخریب سلولی و آسیب های مزمن در برابر رادیکال آزاد میشوند .

 این مواد در جلوگیری از ایجاد بیماری هایی مانند سرطان , بیماری قلبی , سکته مغزی , آلزایمر , آرتریت روماتوئید و کاتاراکت نقش دارند

رادیکال آزاد چیست؟

آنتی اکسیدان ها به اسلحه ای عمومی در مبارزه برای حفظ سلامت تبدیل شده اند

اما در داستان آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد با مشکلاتی مواجهیم. آنتی اکسیدان ها در اشکال گوناگونی وجود دارند؛

از ویتامین هایی مانند ویتامینC، E و بتاکاروتن گرفته تا مواد معدنی مانند منگنز و سلنیوم و طبیعتا هر یک می تواند

تاثیر متفاوتی بر سلول های بدن بگذارد. در سال های اخیر برای مثال، دانشمندان گزارش داده اند بتاکاروتن به جای کاهش

میزان ابتلا به سرطان، در واقع خطر مرگ ناشی از سرطان ریه یا بیماری های قلبی را میان گروهی از سیگاری ها افزایش داده است.

آنتی اکسیدان ها با خنثی سازی رادیکال های آزاد فرآیند اکسیداسیون را متوقف می کنند. برای انجام

این کار خودآنتی اکسیدان ها اکسیده می شوند. به همین دلیل دائما به وجود منابع آنتی اکسیدانی در بدن نیاز است.

نحوه عملکرد آنها به دو روش طبقه بندی می شود :

▪ شکستن زنجیره: زمانی که یک رادیکال آزاد الکترونی را جذب کرده یااز دست می دهد ، رادیکال دوم تشکیل می شود.

سپس این ملکول همین کار را با ملکول سوم انجام می دهد.

این روند ادامه می یابد تا زمانی که ترمیناسیون روی دهد که طی آن یا رادیکال بوسیله یک آنتی اکسیدان شکننده

زنجیره مانند بتا کاروتن و ویتامین های C و E تثبیت می شود ، یا براحتی به یک محصول بی ضرر تبدیل می شود.

▪ راه بازدارنده: آنزیم های آنتی اکسیدان مانند سوپراکسید دسموتاز ، کاتالاز و گلوتاسیون پراکسیداز با کاهش میزان

تشکیل زنجیره از اکسیداسیون جلوگیری می کند. چنین آنتی اکسیدان هایی با یافتن رادیکال های آغاز گر می توانند

یک زنجیره اکسیداسیون را برای همیشه متوقف سازند. همچنین می توانند

با تثبیت رادیکال های فلزی مانند مس و آهن از اکسیداسیون جلوگیری کنند.

تاثیر هر آنتی اکسیدانی در بدن بستگی به این دارد که درگیر چه رادیکال آزادی می شود ،

چگونه و کجا تولید می شود ، و هدف آسیب کجاست. بنابراین در حالیکه یک آنتی

اکسیدان در یک سیستم ویژه می تواند در برابر رادیکال های آزاد اثر حفاظت بخش داشته باشند ، ممکن است

در سیستم های دیگر هیچ تاثیری نداشته باشند. یا در شرائط خاص یک آنتی اکسیدان حتی ممکن است

بعنوان یک پرو- اکسیدان که انواع اکسیژن سمی را ایجاد می کند ، عمل نماید.

میزان مناسب دریافت آنتی اکسیدان ها

انجمن قلب آمریکا مصرف مکمل های آنتی اکسیدانی را به افراد توصیه نمی کند ،

تا اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست آید. در عوض پیشنهاد می کند همه سعی کنند روزانه تنوعی از غذاها

را از همه گروههای غذایی اصلی مصرف کنند. بعلاوه ویتامین C ، ویتامین E ، سلنیم و کاروتنوئید ها

یی مانند بتا کاروتن را باید از مواد غذایی و نه از مکمل ها دریافت کرد. پس از بررسی اطلاعات موجود در زمینه

اثرات سودمند یامضر آنتی اکسیدان ها محققان به این نتیجه رسیدند که مدرک کافی برای تایید مصرف زیاد این مواد مغذی

برای مقابله با بیماری ها ی حاد ندارند. در واقع آنها هشدار داد ه اند که دز های بشدت بالای آنتی اکسیدان ها ممکن است

به بدن صدمه برسانند و مشکلاتی از جمله اسهال ، خونریزی و احتمال واکنشهای سمی راایجاد کند.

آیا مصرف مکمل های آنتی اکسیدان به همان اندازه آنتی اکسیدان های طبیعی موثر هستند؟
 تفاوت فیزیولوژیکی معنی داری بین آنتی اکسیدان های افزودنی با آنهایی که به طور طبیعی در منابع غذایی موجود هستند

وجود ندارد. با این حال هیچ مدرکی هم مبنی بر این که دریافت آنتی اکسیدان ها به عنوان یک رژیم مکمل غذایی

به خوبی آنتی اکسیدان های موجود در مواد غذایی عمل کند وجود ندارد.

نباید با مصرف مکلمل های غذایی دریافت آنتی اکسیدان ها را بیش از حد بالا برد چرا که اثری نخواهد داشت.

در حالی که با مصرف مواد غذایی به ندرت اتفاق می افتد که مصرفی بیش از حد از آنتی اکسیدان ها داشته باشید.

در مقاله ای که بتازگی منتشر شده، محققان سم شناسی تاکید کرده اند باورهای همه یا هیچ درباره آنتی اکسیدان ها،

فقط زمانی درست از کار در می آید که توجه ما به میزان مناسب مصرف آنها معطوف باشد. آنها می نویسند:

«طی چند دهه، آنتی اکسیدان ها مانند آونگی بین دو برچسب «صرفا سالم» و «بسیار سمی» و نیز

بین دو برچسب «آنتی اکسیدان های طبیعی بهترین هستند» و «هیچ کاری از آنتی اکسیدان ها

بر نمی آید» در نوسان بودند. طرفین این مجادله، گوش شنوایی برای استدلال های طرف مقابل نداشتند.

امروز نیز این احکام نادرست تصحیح نمی شود و از این رو آونگ آنتی اکسیدان ها همچنان میان این دو دیدگاه افراطی در نوسان است.

قاعدتا چنین تحقیقاتی اختلال ایجاد می کند و سبب سردرگمی دانشمندان و مصرف کنندگان خواهد شد.

جزییات بیشتر درباره ی آنتی اکسیدان ها را اینجا بخوانید : عملکرد آنتی اکسیدان (2)

عملکرد آنتی اکسیدان (1)



:: برچسب‌ها: داروخانه آنلاین,



نوشته شده توسط دکترعلزاده در ساعت 13:29

پنج شنبه 16 فروردين 1397

مکمل های غذایی

گاهی خرید از فروشگاه‌های محصولات غذایی و بهداشتی و داروخانه‌ها تبدیل به تجربه‌ای خسته‌کننده می‌شود.

میان مجموعه‌ای از مکمل های غذایی و رژیمی درون قفسه‌های فروشگاه گیج می‌شویم و نمی‌دانیم کدام را انتخاب کنیم

یا واقعا به کدام مکمل نیاز داریم. از ویتامین‌ها و موادمعدنی گرفته تا انوع و اقسام قرص‌های لاغری، هزاران هزار گزینه برای انتخاب وجود دارد.

اما آیا واقعا به همه‌ی اینها نیاز داریم؟ آیا تمام این مکمل های غذایی مؤثر هستند یا واقعا کدام یک برای ما بهتر است؟

برای رسیدن به پاسخ این سوالات در اینجا با مکمل آشنا شوید

طبق آنچه وزارت بهداشت آمریکا درباره‌ی مکمل های غذایی می‌گوید، موارد زیر را می‌توان

جزو مکمل های غذایی به شمار آورد:

  • به عنوان مکمل غذایی باید در رژیم غذایی گنجانده شود.
  • شامل یک یا چند ماده‌ی مشخص (ویتامین‌ها، گیاهان دارویی، اسیدهای آمینه یا دیگر اجزاء تشکیل‌دهنده‌ی آنها) باشد.
  • به صورت خوراکی مصرف شود.
  • برچسب مکمل غذایی داشته باشد و به عنوان مکمل‌ غذایی در نظر گرفته شود.

 

از طرفی، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) موادی را مکمل دارویی می‌داند

که علاوه بر موارد بالا شامل ویژگی‌های زیر نیز باشد:

  • کیفیت تولید آن بسیار بالا باشد.
  • حاوی آلاینده یا ناخالصی نباشد.
  • برچسب آن بسیار دقیق و با ذکر جزئیات باشد.


برچسب مکمل‌های غذایی
همه مکمل‌های غذایی دارای برچسبی هستند که محتویات، میزان مواد تشکیل‌دهنده،

میزان توصیه‌شده مصرف در هر وعده و دیگر مواد اضافه‌شده (مانند پرکننده‌ها، ترکیب‌کننده‌ها و طعم‌دهنده‌ها) را به‌دقت مشخص می‌سازد.

تولیدکننده‌های مکمل‌های غذایی میزان توصیه‌شده برای مصرف مکمل غذایی در هر وعده را مشخص می‌کنند

، اما ممکن است متخصص تغذیه شما تشخیص دهد، مصرف مقادیر متفاوت برای شما مناسب‌تر است.

اثربخشی
اگر در برنامه غذایی شما تنوع مصرف مواد غذایی نباشد، ممکن است مصرف برخی از مکمل‌های غذایی بتوانند

کمبود برخی از مواد ضروری مغذی را جبران نمایند. بااین‌حال، مکمل‌ها نمی‌توانند جای داشتن

یک رژیم غذایی متنوع که برای سلامتی از اهمیت بالایی برخوردار‌است ، بگیرند. شواهد علمی نشان داده است،

برخی از مکمل‌های غذایی برای سلامت عمومی بدن و یا برای مدیریت برخی از عوارض خاص بیماری‌ها سودمند می‌باشند.

به‌عنوان‌مثال، کلسیم و ویتامین D برای حفظ تراکم استخوان‌ها و کاهش از دست دادن سلول‌های استخوانی مهم است ؛

اسیدفولیک خطر ابتلا به برخی از نقص‌های مادرزادی را کاهش می‌دهد؛ و اسیدهای چرب امگا 3 که از روغن ماهی به دست می‌آیند،

می‌تواند به برخی از بیماران قلبی کمک نماید . برای تعیین دقیق اثربخشی مکمل‌های دیگر ، نیاز به بررسی و ازمایشات بیشتری می‌باشد.

کیفیت
مکمل‌های غذایی محصولات پیچیده‌ای هستند. ماهیت، خلوص، قدرت و ترکیب آن‌ها باید تأیید شود.

اضافه کردن اشتباه مواد، استفاده بیش‌ازاندازه و یا کمتر از حد مجاز مواد مغذی در بسته‌بندی،

احتمال آلودگی مواد و برچسب‌گذاری غیر صحیح محتویات باید به‌دقت مورد ارزیابی قرار گیرد.

چندین سازمان مستقل مکمل‌ها را آزمایش نموده و کیفیت آن‌ها را ارزیابی می‌کنند، پس از تأیید ازمایشات،

این سازمان‌ها برای مکمل‌ها تأییدیه صادر می‌کنند. این تأییدیه‌ها تضمین می‌کند که این محصول با رعایت استانداردها ساخته‌شده،

مواد ذکرشده در برچسب‌ها با محتویات بسته‌بندی مطابقت دارد و در آخر آنکه فاقد مواد آلاینده یا مضر می‌باشند.

اما این تأییدیه‌ها تضمین نمی‌کند که مکملی بی‌خطر یا مؤثر است.

ایمنی و عوارض جانبی
بسیاری از مکمل‌ها حاوی موادی هستند که می‌توانند اثر فعالی در بدن داشته باشند.

همیشه در خصوص احتمال عوارض جانبی غیرمنتظره، به‌خصوص در رابطه با محصولات جدیدی که قبلاً استفاده نکرده‌اید، مراقب باشید.

اگر افراد بجای استفاده از داروهای تجویزشده توسط پزشک از مکمل‌ها استفاده کنند و یا زمانی که هم‌زمان

از ترکیب زیادی از این مکمل‌ها مصرف کنند، شانس بروز عوارض افزایش می‌یابد.

برخی از مکمل‌ها می‌توانند خطر خونریزی را افزایش دهند و یا اگر فردی آن‌ها را قبل یا بعد از عمل جراحی مصرف کند،

ممکن است در بیهوشی آن‌ها اختلال ایجاد شود. همچنین مکمل‌های غذایی می‌توانند در اثر برخی از داروهای

تجویزی اختلال ایجاد کنند. به خاطر داشته باشید که برخی از ترکیبات موجود در مکمل‌های غذایی

به مقدار زیادی در برخی از محصولات غذایی، ازجمله غلات صبحانه و نوشیدنی‌ها اضافه می‌شوند.

درنتیجه، ممکن است در طی روز شما بیشتر ازآنچه تصور می‌کنید این مواد را دریافت نمایید. مصرف زیادتر ممکن است

بر ای سلامتی شما مناسب نباشد.

واسیلیوس فرانکوس (Vaslios Frankos) پزشک بخش برنامه‌های غذایی FDA معتقد است

که نباید غلات غنی شده یا انواع کورن فلکس‌ها، که در بازار به عنوان مکمل‌های صبحانه مطرح می‌شوند،

را با مکمل های غذایی اشتباه گرفت. در واقع، مواردی که به آنها اشاره شد، فقط درباره‌ی انواع قرص‌، کپسول و پودرها صدق می‌کند

و برچسب‌های این محصولات باید به گونه‌ای باشد که اعتماد کامل مصرف کننده را در مورد مواد تشکیل دهنده

بسته‌بندی محصول به درستی جلب کند. این کار باعث می‌شود تولیدکنندگان هم درباره‌ی محصولات خود نهایت صداقت

را با سازمان غذا و دارو داشته باشند.

مصرف مکمل های غذایی برای چه گروه ها و تحت تاثیر چه شرایطی الزامی است؟

نوزادان و کودکان:
استفاده از قطره ویتامین D از بدو تولد و قطره آهن از زمان شروع غذای کمکی.

کودکان پیش دبستانی:
مکمل روی که کمبود آن در کشور ما گسترده است و مکمل آهن در درصدی که کم خون هستند.

کودکان دبستانی دارای اختلال رشد:
استفاده از مکمل های مولتی ویتامین و مینرال برای کمک به بهبود اشتها و رشد کودکان به صورت دوره ای و محدود.

دوران بلوغ:
دوران بلوغ یکی از دوران های رشد سریع است. در صورتی که نتوانیم از طریق یک رژیم غذایی متعادل،

نیازهای این دوره را تامین کنیم، استفاده از انواع مکمل ها برای این دوره ضروری است.

مکمل آهن، روی، گاهی مولتی ویتامین ها یا مکمل های غذایی پروتئینی برای نوجوانانی که از منابع غذایی

و حیوانی به اندازه کافی استفاده نمی کنند، ضروری است.

دوران های بارداری و شیردهی:
مکمل آهن برای دوره بارداری ضروری است. مکمل اسید فولیک پیش از بارداری توصیه می شود.

در صورتی که وزن گیری مادر در دوران بارداری مناسب نباشد، مکمل های غذایی مناسب این دوره نیز لازم است.

مادران شیردهی که رژیم غذایی متعادل ندارند، به منظور تامین شیر و حفظ سلامتی مادر به انواع مکمل های غذایی نیاز دارند.

مصرف ناکافی شیر و فرآورده های لبنی:
افرادی که به هر دلیل نتوانند از مقدار کافی لبنیات استفاده کنند، به مکمل کلسیم و بعضی از مواد مغذی دیگر موجود در لبنیات، نیاز دارند.

افراد با شرایط کاری ویژه:
افرادی که شب کارند یا به صورت شیفتی کار می کنند، افرادی که در معادن و دور از نور خورشید زندگی و فعالیت می کنند

به مکمل ویتامین D و بعضی از ریزمغذی ها نیاز دارند.

افراد میانسال و سالمند: این افراد بر حسب شرایط خاصی که با آن مواجه می شوند، به انواع مکمل ها نیاز دارند.

به عنوان مثال معده بعضی از افراد سالمند قدرت تولید فاکتور ویتامین B۱۲ را از دست می دهد،

در چنین شرایطی نیاز به مکمل تزریقی ویتامین B۱۲ وجود دارد.

ورزشکاران حرفه ای:
با توجه به نوع ورزش، مدت و شدت آن و دوره های طولانی تمرینات و مسابقات، نیازهای بدن شان

با رژیم های غذایی معمولی تامین نمی شود. در چنین شرایطی استفاده از انواع مکمل ها برای آنها ضروری است.

بیماران بدحال:
بیماران بدحال به غذاهای ویژه ای نیاز دارند، چون در این بیماران شرایط متعارف هضم و جذب و گاهی متابولیسم مختل می شود

. در این بیماران مکمل های غذایی تنها و بهترین شیوه درمان و کوتاه کردن دوره بیماری است.

افراد با رژیم های غذایی نامتعادل:
افرادی که رژیم های غذایی نامتعادل دارند، مثلا کسانی که از ماهی کافی در برنامه غذایی خود استفاده نمی کنند،

استفاده از مکمل های امگا ۳ برای ایجاد تعادل تغذیه و حفظ سلامتی لازم است.

بنابراین اگر در هریک از این دسته ها قرار دارید میتوانید اینجا را کلیک کنید تا با بهترین مکمل ها آشنا شوید

دوستان عزیزم اولین و مهمترین نکته در رابطه با مکمل های غذایی این است که هرگز نباید فراموش کنید

مکمل های غذایی به عنوان تکمیل‌کننده‌ی رژیم غذایی طراحی شده‌اند، نه به عنوان جایگزین خوراکی‌های مغذی.

پس قرار نیست کمبود تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن توسط این مکمل‌ها تأمین شود.

دیوید گاروتو (David Grotto)، سخنگوی انجمن رژیم غذایی آمریکا، معتقد است:

در صورت افت بدن در اثر رژیم غذایی نامناسب یا محدود، مکمل غذایی می‌تواند کمک کننده باشد،

اما در نهایت، حتی یک سری ویتامین، موادمعدنی یا سایر مکمل های غذایی هرگز نمی‌تواند جای تغذیه‌ی سالم را بگیرد.

در واقع مواد غذایی ترکیبات پیچیده‌ای هستند که نه تنها شامل انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی،

فیبر‌ها و مواد مغذی (کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها) و مواد شیمیایی-گیاهی هستند؛

بلکه دارای موادی مغذی و طبیعی‌ هستند که علم تاکنون موفق به شناسایی بسیاری از آنها نشده است.

بنابراین حفظ یک رژیم غذایی سالم مزایایی را برای بدن فراهم می‌کند که هیچ ماده‌ی دیگری آن را برآورده نمی‌کند.

با این حال برخی از افراد ممکن است به دلیل مشکلات و شرایط متفاوت نیاز به مصرف مکمل‌های مختلفی داشته باشند. افرادی مانند:

زنان باردار
مادران شیرده
گیاه‌خوران سفت و سخت
افرادی که بدن آنها برخی مواد غذایی را نمی‌تواند تحمل کنند یا به آنها آلرژی دارند
افراد مسن
کسانی که با بیماری‌های کلیوی، قلبی و عروقی، استخوانی و سرطانی دست و پنجه نرم می‌کنند

 

اینجا را کلیک کنید تا با ده مکمل پرطرفدار آشنا شوید


خطرات مصرف بیش از حد مکمل های غذایی
بسیاری از افراد روزانه مقدار بالاتری از حد مجاز، مولتی ویتامین مصرف می‌کنند و تصورشان این است

که چون ویتامین مصرف می‌کنند مشکلی پیش نخواهد آمد، اما آیا این نگرش درستی است؟
جواب کارشناسان در این مورد منفی است و معتقدند که مصرف بیش از اندازه‌ی برخی ویتامین‌ها

و مواد معدنی می‌تواند بسیار خطرناک باشد. مصرف بیش از حد مجاز ویتامین‌ها همراه با مواد غذایی

حاوی این ویتامین‌ها می‌تواند بدن فرد را دچار مسمومیت کند. به خصوص ویتامین‌های همراه با مواد معدنی

و همین‌طور ویتامین‌های محلول در چربی مثل ویتامین‌های A، D، E و K که در بدن ساخته می‌شوند.

تذکرات مهم
از مصرف مکمل‌های غذایی برای درمان بیماری‌هایی که خودتان تشخیص داده‌اید، بدون مشورت با یک متخصص تغذیه، خودداری نمایید.

بدون اجازه پزشک به‌جای داروهای تجویزشده از مکمل‌ها استفاده نکنید، همچنین بدون تأیید پزشک آن‌ها را با داروهای تجویزشده مصرف نکنید.
اگر قرار است هرگونه عمل جراحی‌ای انجام دهید، قبل از مصرف هرگونه مکملی با یک متخصص تغذیه مشورت نمایید.
کلمه درج‌شده "طبیعی" بروی مکمل‌ها، همیشه به معنای بی‌خطر بودن آن‌ها نیست.

بی‌خطر بودن مکمل‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد، ازجمله: ساختار شیمیایی آن‌ها، چگونگی عملکرد آن‌ها در بدن،

چگونگی ساخت و بسته‌بندی و همچنین میزان دوز استفاده‌شده در بسته‌بندی‌ها.

برخی از گیاهان خاص (برای مثال، گیاه آذان الحمار و یا گیاه کاوا) می‌توانند به کبد آسیب برسانند.

مکمل های غذایی



:: برچسب‌ها: داروخانه آنلاین,



نوشته شده توسط دکترعلزاده در ساعت 13:20

به وبلاگ من خوش آمدید
ایمیل مدیر :


اسپرت اریو
اپشن اریو z300
کادو تولد

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان داروخانه شبانه روزی دکترعلزاده و آدرس darudigital.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






صفحه نخست | پست الکترونیک | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ | تم دیزاینر

.::